H&M: EXTERN PART SÄLJER ÖVERBLIVNA KLÄDER I ARGENTINA - MEDIA

Telegram från Direkt / Omni Ekonomi
03 juli 2019, 11.05

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Överblivna H&M-kläder, som bolaget inte lyckats bli av med på sina ordinarie marknader, har börjat säljas hos en extern återförsäljare i ett köpcenter i Buenos Aires, Argentina.

Det rapporterar flera argentinska nättidningar.

H&M har ingen egen närvaro i Argentina, men i förra veckan öppnade ett nytt köpcenter i Buenos Aires med en butik där ett tjugotal olika klädvarumärken sälj, däribland H&M. Butiken säljer en blandning av tidigare kollektioner och lageröverskott och bakom verksamheten står den argentinska affärsmannen Arturo Alacahan som har licens att sälja ett antal globala klädvarumärken.

"Men i fallet med H&M har vi ingen licens utan bara tillstånd att sälja det överlager som blivit kvar från andra marknader. Vi säljer kläderna med 20 procents rabatt jämfört med priserna i Europa", uppger Arturo Alacahan för La Nacion.

Annan media, som BAE Negocios, rapporterar att om försäljningen utvecklas väl har H&M lovat att leverera en-två containrar med kläder varje månad.

H&M själva kan inte bekräfta uppgifterna.

"När vi i mycket sällsynta fall säljer produkter till externa köpare, tillåter vi att dessa säljs vidare på marknader där vi inte har egen verksamhet och inte konkurrerar med oss själva. Vi undersöker nu om det är fallet i Argentina. I så fall rör det sig om relativt små kvantiteter", skriver H&M:s medieavdelning i ett mejl till Nyhetsbyrån Direkt.

Arturo Alacahans affärsidé omfattar varumärken som inte har några konkreta planer på att etablera sig med egna fysiska butiker eller med e-handel. Om den butik som nu öppnats utvecklas bra kan det inte uteslutas att H&M-kläder börjar säljas i fler butiker, uppger han.

Vad gäller just H&M:s planer på att ta steget till Argentina med egna butiker har det varit väldigt tyst de senaste åren. När Nyhetsbyrån Direkt för så pass länge sedan som 2013 tog upp frågan menade vd Karl-Johan Persson att Argentina "stod lite längre ner på vår lista, även om både kunderna, modeintresset och potentialen finns där".

H&M:s medieavdelning uppger i en färsk kommentar att bolaget inte har några konkreta planer angående Argentina att dela med sig av i dagsläget.