RESTAURANG: BURGER KING SÄLJER "NOT BIG MACS" EFTER EU-DOM

Telegram från Direkt / Omni Ekonomi
31 jan. 2019, 09.20

STOCKHOLM (Direkt) Hamburgerkedjan McDonald's förlorade nyligen ensamrätten till namnet "Big Mac" efter ett utslag i den europeiska varumärkesdomstolen.

Domen uppmärksammas nu av ärkerivalen Burger King, som tagit fram en produktserie med namnet "Not Big Mac's".

Burger King i Sverige säljer nu sitt vanliga utbud av hamburgare under ironiska nya namn, såsom "Like a Big Mac but actually big" och "Kind of like a Big Mac but juicier and tastier". Namnbytena gäller dock endast en begränsad period, lovar företaget.

"Att McDonald's förlorar sitt varumärkesskydd för Big Mac när de stämmer en spelare mycket mindre än sig själva är lite för roligt för att vi ska hålla oss borta", säger Burger Kings Sverige-vd Iwo Zakowski i en kommentar.

I EU-domen i mitten av januari slogs det fast att McDonald's inte har ensamrätt till varumärket Big Mac i Europa. Utslaget var resultatet av en flerårig juridisk strid mellan USA-jätten och den irländska restaurangkedjan Supermacs, döpt efter grundaren Pat McDonagh som hade smeknamnet "Supermac" då han som ung spelade gaelisk fotboll.