H&M: FUNDERAR PÅ OLIKA AFFÄRSMODELLER NYA VARUMÄRKEN - NY VD

Telegram från Direkt / Omni Ekonomi
30 jan. 2020, 15.45

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Senast som H&M-gruppen utökade sin varumärkesportfölj var det med Arket och Afound och det skedde under det första halvåret 2018. Sedan dess har klädjätten haft stort fokus på förändringsarbete, inte minst för H&M-varumärket. Men när siffrorna nu börjar gå åt rätt håll är en av frågorna på agendan nya varumärken.

"Det kommer att komma nya varumärken, men det handlar mer om att också titta på vilka affärsmodeller de ska vara baserade på. Till exempel Afound (en marknadsplats som säljer koncernens egna, såväl som externa, varumärken) är en ny typ av affärsmodell, så givetvis tittar vi på sådant framöver. Det finns så många olika sätt att växa och tidigare har vi gjort det med en mer traditionell affärsmodell", säger H&M:s nytillträdde vd Helena Helmersson till Nyhetsbyrån Direkt och fortsätter:

"Som siffrorna visar har förändringsarbetet nu börjat ge resultat och det är klart att det ger motivation och styrka att börja titta på vilka fler möjligheter som finns".

Helena Helmersson, som ersätter Karl-Johan Persson i vd-rollen, började på H&M år 1997. Hon har bland annat varit hållbarhetschef och därefter produktionschef. Sedan drygt ett år tillbaka har hon varit operativ chef med ansvar för områden som expansion, logistik, produktion, IT och Avancerad dataanalys/AI.

Vad tar du med dig in i vd-rollen?

"Jag känner mig trygg i mitt ledarskap, vem jag är och vad jag vill göra. Jag är van att leda i förändring och vi har spännande förändringsplaner framåt. Hållbarhet är en stor fråga för mig, hur vi kan leda industrin rätt", säger Helena Helmersson.

På torsdagen har hon flera gånger fått frågan vilka förändringar hennes tillträde kommer att innebära. Standardsvaret har varit att hon ser fram emot att driva den plan som H&M har framåt, att fortsätta på den inslagna förändringsresan.

Det känns som att du tillträder för att förvalta det som redan är bestämt. Är det en orättvis beskrivning?

"Man kan inte tro att en förändringsplan bara kan ligga och förvaltas, den måste leva eftersom omvärlden förändras hela tiden. Men det är väldigt tidigt och jag har inte suttit med mitt team ännu och tittat igenom alla planer grundligt", säger Helena Helmersson.

Sedan 2017 har H&M-gruppen som mål att försäljning i lokala valutor ska öka med 10 till 15 procent per år.

Känner du dig bekväm med det målet?

"Det får jag återkomma om. Det är alldeles för tidigt för mig att uttala mig om det. Givetvis tror jag jättemycket på bolaget, annars hade jag inte hoppat på den här rollen", säger Helena Helmersson.

I en kommentar i ett pressmeddelande på torsdagen uppger den nya vd:n bland annat att det finns stor potential med nya typer av partnerskap.

"Till exempel om man tittar på hållbarhet, hur vi ska kunna växa framöver utan att använda den mängd naturresurser vi använder i dag. (Second hand-tjänsten) Sellpy är ett exempel på den typen av partnerskap som hjälper oss att hitta nya intäktsflöden där vi inte måste använda oss av naturresurser", säger Helena Helmersson och nämner i sammanhanget även H&M:s pågående tester med uthyrning och prenumeration av kläder.